De verbeelding van natuur in de kunst

Constantijn Hoffscholte

Om de culturele sector van Aalsmeer een steun in de rug te bieden, geven we het woord aan tien locals die er hun stempel op hebben gedrukt. Zo ook Constantijn Hoffscholte, adjunct-directeur van het Flower Art Museum waar verschillende kunstvormen samenkomen.

Enthousiasme

Om de culturele sector van Aalsmeer een steun in de rug te bieden, geven we het woord aan tien locals die er hun stempel op hebben gedrukt. Zo ook Constantijn Hoffscholte, adjunct-directeur van het Flower Art Museum waar verschillende kunstvormen samenkomen.

‘Ik ben bij veel in het museum betrokken; van de tentoonstellingen en het contact met de kunstenaars tot het maken van de roosters. Samen met onze curator bedenk ik de thema’s van de tentoonstellingen, die stemmen we af met het bestuur en daarnaast werken er nog zo’n vijfentwintig enthousiaste vrijwilligers die allerlei werkzaamheden verrichten; van het ontvangen van bezoekers tot het helpen met schilderen of werken in de tuin. Ze zijn nauw betrokken bij alles en dat is heel fijn, want zonder hen zou het allemaal niet lukken.’

Nieuwe wereld

‘Het concept van het museum is dat we elke drie maanden een nieuwe tentoonstelling maken, dus het wisselt best vaak. Steeds weer proberen we iets te bedenken wat mensen verrast, zodat ze elke keer in een nieuwe wereld binnenkomen. Het werkt tot nu toe heel goed.

Ik geniet ervan om mooie dingen te laten zien van kunstenaars en daaromheen leuke evenementen te bedenken. Normaal gesproken organiseren we ook lezingen, workshops en het jaarlijkse Flower Festival, samen met onder andere de Historische Tuin, waar veel mensen op af komen. De afgelopen tijd was dat ingewikkeld in verband met corona, nu komt het gelukkig weer een beetje op gang.’

Belang van natuur

‘De lezingen en workshops hebben vaak een relatie met de tentoonstelling die te zien is. De rode draad is natuur en bloemen in de kunst, maar we hebben bijvoorbeeld ook eens een tentoonstelling gehad over de verbeelding van insecten in de kunst, waarbij het ging over het belang van insecten voor de natuur. Je kan het dus heel breed trekken, maar het moet wel raakvlakken hebben met de natuur. Zo hebben we ook een keer een tentoonstelling gehad met fotograaf Richard Fischer, een topfotograaf in de botanische kunst, waarbij we een heel symposium hebben georganiseerd over plantensoorten die met uitsterven bedreigd worden. De workshops die we eraan koppelen zijn vaak ook een kennismaking met andere kunstvormen; denk aan botanisch tekenen, ikebana (Japanse bloemschikkunst) of textielkunst.’

Drie-eenheid

‘Het Flower Art museum past natuurlijk goed in Aalsmeer gezien de bloemenachtergrond. We werken ook veel samen met de Historische Tuin en FloriWorld en dat is een mooie drie-eenheid. De Historische Tuin is de geschiedenis, FloriWorld is het heden en de toekomst van de bloemenbranche, en wij zijn de verbeelding in de kunst. Het is een mooie combinatie om bloemen op verschillende manieren te ervaren. Sowieso houd ik enorm van het verbinden van verschillende kunstvormen; bij ons kan men normaliter ook klassieke muziek beleven tussen de kunst. We hebben twee museumzalen met een goede akoestiek en daar kan je dan luisteren naar een concert terwijl je omringd bent met kunst. Dat is altijd weer een mooie ervaring.’