Een bereik van 4,8 miljoen voor Visit Aalsmeer in 2023

Molen in Aalsmeer tijdens zonsondergang
Credits: Erik Hageman

Het afgelopen jaar was een goed jaar voor Visit Aalsmeer online, met een bereik van meer dan 4,8 miljoen bezoekers. Dit succes kwam tot stand door het voeren van diverse campagnes, het in de schijnwerpers zetten van unieke Aalsmeerse locaties en evenementen, en het effectief inspelen op de nieuwste social media trends.

Hoge bezoekersaantallen website en groei social media

Er was afgelopen jaar een groei in het bezoekersverkeer op de website van Visit Aalsmeer. Met 94.967 unieke bezoekers behaalde het platform een mooie verhoging ten opzichte van  83.333 in 2022.

Met 163.025 paginaweergaven toonde de website een hoge betrokkenheid, wat blijkt uit een engagement rate van 60,65%. Het artikel met de evenementenkalender van 2023 trok afgelopen jaar de meeste lezers. Ook werd Visit Aalsmeer genoemd op vele andere websites, waaronder zelfs in een artikel op The New York Times.

De social media kanalen van Visit Aalsmeer zijn het afgelopen jaar ook verder gegroeid. Het totale bereik voor Visit Aalsmeer op Facebook, Instagram, X en LinkedIn was met 1.283.787 meer dan 1,28 miljoen. 

De social media kanalen vormen een actieve community met betrokken volgers. Dit jaar is het nieuwe platform Threads ook in Nederland beschikbaar. Ook op Threads kun je Visit Aalsmeer nu dus volgen voor de laatste updates.

 

Instameet Aalsmeer Westeinderplassen 2023
Credits: Stefan Moonen

Succesvolle campagne voor watersport in Aalsmeer

Twee hoogtepunten van het afgelopen jaar waren de watersportcampagne en de najaarscampagne. Op de uitgebreide watersportpagina worden de verschillende vormen van watersport uitgelicht die te beoefenen zijn op de Westeinderplassen. Met de campagne ‘Duurzame watersport in Aalsmeer’ is 1,7 miljoen bereik gegenereerd met 3,5 miljoen weergaven. Daarnaast heeft ook een creatieve Instameet goede resultaten opgeleverd, waaronder een bereikt publiek van 300.479 op social media.

De focus van de najaarscampagne lag op bijzondere uitjes die in Aalsmeer in de herfst te beleven zijn. Van de bloemenveiling van Royal FloraHolland tot het Flower Art Museum, de leukste highlights kwamen in diverse reels op social media voorbij, om zo bezoekers te inspireren om ook tijdens het najaar naar Aalsmeer te komen. Deze online campagne leverde een bereik van 108.062 op, met 276.474 weergaven.

Bekijk de resultaten in de factsheet

De behaalde resultaten geven een duidelijke indicatie voor een voortzetting van de groei in het nieuwe jaar. We zetten dan ook koers naar een succesvol 2024.

“Op alle plekken zijn in 2023 de bezoekers aantallen gestegen, zowel op social media als de website van Visit Aalsmeer. Een prachtig resultaat. Dit geeft aan dat mensen geïnteresseerd zijn om naar Aalsmeer te komen. Graag heet ik, ook in 2024, weer iedereen van harte welkom in het mooie waterrijke Aalsmeer!” – Wethouder recreatie en toerisme Sven Spaargaren.

 

Download hier de factsheet voor een compleet overzicht van alle cijfers van 2023.